Fakt č. 1: Veřejná doprava ve Středočeském kraji může být zachována ve stávající podobě bez jakéhokoliv zvýšeného rizika finanční ztráty!
O celých 20 % narostla cena jízdného od 1. ledna 2011 ve Středočeském kraji. Odboru dopravy Středočeského kraje podřízeného hejtmanu Rathovi to však nestačí a žádá zrušení 20 až 25% spojů v Pražské integrované dopravě. Rušení spojů je naprostý nesmysl, díky zvýšenému jízdnému se do systému dopravy dostane o 55 milionů více! A to zcela nahradí zvýšené provozní náklady způsobené vyšší cenou nafty či inflací odborníky odhadnuté na 24 milionů a škrt v hromadné dopravě středočeské ČSSD a KSČM ve výši necelých 31 milionů. Proč základní matematika nejde současným vládnoucím středočeským zastupitelům ČSSD a jejich úředníkům zůstává záhadou.
Financování vnějších pásem PID v letech 2010 a 2011:
rok | PID z rozpočtů obcí | PID | Zvýšení ekonomicky oprávněných nákladů | Bilance ve vnějších pásmech PID celkem | Očekávané tržby |
2010 | 77.400 tis. Kč | 128.223 tis. Kč | X | X | 401.911 tis. Kč |
2011 | 77.400 tis. Kč | 97.449 tis. Kč (pokles o 24% = 30.774 tis. Kč) |
přibližně (vypočteno ROPIDem; zahrnuta zvýšená cena nafty, cena za čekání a inflace) |
přibližně | Reálná očekávaná tržba = 457.000 tis. Kč = tedy o 55.000 tis. Kč více oproti r.2010 díky zvýšenému jízdnému o 20 % Tyto zvýšené příjmy plně nahradí chybějící sumu z vedlejšího sloupce(vypočteno ROPIDem) |
Viz také: Informace ROPIDu k situaci ve Středočeském kraji
http://www.ropid.cz/tiskove-informace/informace-k-situaci-ve-stredoceskem-kraji__s193x1116.html
Fakt č. 2: Vláda má na svědomí ledacos, ale fakt nemůže za hospodaření kraje! Jak smutné, hejtman Rath asi nerozpozná vlak od autobusu a pak ani netuší, co platí vláda a co kraj.
Středočeský hejtman Rath tvrdí, že za škrty v „jeho“ dopravě může současná vláda. Prý se krajům v roce 2011 dostalo méně peněz na dopravu: „…vláda výrazně škrtá a tudíž i na dotace do veřejné dopravy jde méně finančních prostředku.“ – citace z dopisu hejtmana Ratha středočeským starostům ze dne 13.1.2011. Opak je pravdou:
1) Veřejné údaje z Ministerstva dopravy však usvědčují hejtmana z nepravdy. Na základní dopravní obslužnost krajů je v roce 2011 stejné množství peněz jako v roce 2010: 2,6 miliardy. Tato suma se týká železniční dopravy. S krajskou autobusovou dopravou totiž samotné rozhodování vlády nemá nic společného.
2) Základní dopravní obslužnost v autobusové dopravě je plně v kompetenci kraje a hrazena z výnosů daňových příjmů kraje. A ty se meziročně také nesnížily. Naopak. Příjmy kraje jsou o 282 milionů vyšší!
Srovnání schválených rozpočtů Středočeského kraje v letech 2010 – 2011:
Ukazatel | r. 2010 – v tis. Kč | r. 2011 – v tis. Kč | Výsledek |
Třída 1 – Daňové příjmy | 6 500 000 | 6 650 000 | Navýšení celkového příjmu Středočeského kraje celkem o
+282.598 tis. Kč |
v tom: Podíly na daních | 6 500 000 | 6 650 000 | |
Třída 2 – Nedaňové příjmy | 865 000 | 340 058 | |
Třída 3 – Kapitálové příjmy | 10 000 | 10 000 | |
Vlastní příjmy celkem | 7 375 000 | 7 000 058 | |
Třída 4 – Přijaté transfery | 7 842 447 | 8 499 987 | |
Příjmy celkem | 15 217 447 | 15 500 045 |
Rozpočet na rok 2011 byl schválen usnesením Zastupitelstva kraje č. 1-13/2010/ZK dne 1.12.2010.
Viz: http://www.kr-stredocesky.cz/portal/odbory/ekonomicke-informace/rozpocet/
Fakt č. 3: Hejtman Rath bohužel splnil volební slib „žákovské jízdné zdarma“ a vůbec mu nevadí, že je diskriminační a že pak nezbudou peníze na řádný chod krajské dopravy.
ČSSD v krajských volbách 2008 uspěla i díky „žákovskému jízdnému zdarma“. Nic není zdarma. Za to „zdarma“ už kraj zaplatil stovky milionů. Zajímavostí je, že v rozpočtu na rok 2011 krajská vláda ČSSD škrtla na dopravní obslužnost 31 milionů, přitom zhruba se 100 miliony počítá na toto „žákovské jízdné zdarma“. Je třeba okamžitě zrušit diskriminační refundaci tohoto jízdného. Znevýhodňuje totiž žáky přejíždějící z území jednoho kraje na území kraje jiného (např. z obcí z okolí Prahy – většina z nich dojíždí do hl. města), kteří nemají nárok na refundaci jízdného.
| 2010 | 2011 |
odhadnuté výdaje za | přes 200.000 tis. Kč | kolem 100.000 tis. Kč |
Přesná čísla za „žákovské jízdné zdarma“ nelze dohledat z veřejných zdrojů. Proto alespoň článek s přibližnou sumou na webu náměstka Středočeského kraje pro dopravu Robina Povšíka „Na žákovském jízdném kraj ušetří desítky milionů“ http://www.povsik.cz/index.php/clanky/68-zakovske-jizdne
Z výše uvedených faktů vyplývá, že jde o politicky plánovaný dopravní kolaps bourající solidaritu dopravního integrovaného systému ve prospěch některých dopravců (získání peněz pomocí nových výběrových řízení na krajskou volební kampaň) a pokus o zvýšení nezaměstnanosti, aby toto padlo na „bedra“ celostátní vlády… (To není paranoia, znám jméno středočeského úředníka, který se před jedním starostou nechtěně „uřekl“).
Jak dlouho budou o tomto fakt důležitém novináři mlčet? Komu to prospěje?
Mohl bych ještě psát dalších faktech – o tom, že škrtnutím jednoho „méně vytíženého spoje“ se nezbavíte jednoho řidiče ani autobusu. Ten jen čeká na konečné, aby vyjel na další, neseškrtnutý spoj. Takže tímto škrtem neušetříte kromě nafty vůbec nic. Mohl bych ještě psát, že samotné obce hradí přes 20 % za Pražskou integrovanou dopravu a Středočeský kraj 26 %. To v reálu znamená, že kraj si platí základní spoje „ve špičce“ a obce „mimo špičku“. Takže z toho vyplývá, že kraj si nemůže škrtat nic, aniž by to detailně s příslušnou obcí prodiskutoval. Prostě dopravní plánování není záležitost, která by se dala dělat během jednoho či dvou měsíců od stolu středočeského hejtmanství z vltavského nábřeží.
Těším se už na takový jednotný integrovaný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje, který bude efektivní, pro cestující komfortní a jednoduchý a zároveň ho nekompetentnost politiků ani úředníků nebude moci likvidovat. Ale to až někdy příště.